Algemene ledenvergadering 2024

Verslag Algemene Ledenvergadering wijkvereniging BinnenBunnik

Datum: 21 maart 20.00 – 21.30 uur

Plaats: De Kamp, Kampweg 2

Aanwezigen: Het bestuur (Martijn van Dam (voorzitter), Remco Brenninkmeijer (secretaris/penningmeester), Maarten Mourits, Kris Prins, Fred Kuijper, Stan Gielen en 21 leden.

  1. De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur
  2. Het verslag van de ALV 2023 wordt zonder verdere opmerkingen goedgekeurd.
  3. Mededelingen
    • Intrekken vergunning pluimveeboerderij. Samen met de wijkvereniging Oranjebuurt en vele andere organisaties en personen is bezwaar aangetekend tegen het besluit van de gemeente Zeist om toestemming te geven voor een nieuw pluimveeboerderij. Dit heeft ertoe geleid dat de gemeente Zeist de toestemming heeft ingetrokken.
    • Traverse doorfietsroute. In samenwerking met de andere wijkverenigingen hebben we bij de gemeente aangestuurd op een betere participatie en vragen gesteld of dit niet een latere geplande aanpassing van de Traverse in de weg zou staan. Naar aanleiding hiervan is de (beknopte) visie op de Traverse ontstaan, waarbij een bredere participatie is bereikt en er een idee is geschetst hoe de fietsroute in een toekomstige Traverse kan worden verwerkt. De detail planning van de fietsroute moet nog worden uitgewerkt maar zal straks aan deze visie worden getoetst, zodat de investeringen die nu worden gedaan niet verloren gaan zodra de Traverse breder wordt aangepakt.
    • relatie met gemeente Bunnik. De wijkvereniging wil de banden met de gemeente nauwer aanhalen en samen bespreken hoe we elkaar kunnen helpen. Een eerste gesprek daarvoor staat op de agenda voor vrijdag 29 maart.
    • Naast het recent aangelegde voedselbosje op het grasveld bij de kruising Boslaan / Camminghalaan wordt een educatieve tuin aangelegd. Vrijwilligers die willen helpen met beheer en/of toezicht kunnen zich melden bij educatievetuin@outlook.com.
  4. Activiteiten wijkvereniging BinnenBunnik

De voorzitter geeft een kort overzicht van de ontwikkelingen in de afgelopen jaren, waarin door de COVID-pandemie weinig activiteiten konden worden opgezet. Vanwege verhuizing is een van de drie bestuursleden afgetreden. Veel activiteiten zijn inmiddels weer opgepakt en het bestuur heeft behoefte aan versterking.

Het voorstel is om het bestuur aan te vullen met de volgende personen

  • De voorzitter presenteert een korte terugblik van activiteiten in 2023. Dat betreft o.a. de nieuwjaarsborrel, buurt barbecue, Sint-Maarten activiteit, AED training/bijscholing, BinnenBunnik Expositie 2023 en buitenspeeldag.
  • Vooruitblik komend jaar: we zullen alle genoemde activiteiten in 2024 wederom ontplooien en zullen proberen ook het walking-dinner plan opnieuw te lanceren.
  • Op de vraag welke andere activiteiten door leden op prijs worden gesteld, komen de volgende suggesties:

Garage sale (dus geen vrijmarkt!) voor bewoners, die overtollige spullen van goede kwaliteit beschikbaar willen aanbieden voor anderen.

Onderzoek “jeu de boule” mogelijkheid in de wijk.

Boekenclub starten

App voor hulpbehoevenden (ouderen, zieken) om voor hen eenvoudige ondersteunende taken uit te voeren (bijv. boodschappen doen).

Het bestuur zal zich hierover beraden.

  1. Financiën

Financiële verantwoording

Onderstaande table geeft de uitgaven 2023 weer

activiteitkosten
Website / domein€ 161,98-
administratie€ 248,19-
meetings€ 50,00-
bbq€ 6,00-
SintMaarten€ 85,65-
nieuwjaarsborrel (begin 2023)€ 270,95-
AED€ 50,00-
buitenspeeldag€ 128,05-
expositie€ 54,00-
Totaal aan uitgaven€ 1.054,82-

Begroting 2024

activiteitKosten 2024Kosten 2023
Website / domein€ 320€ 161,98-
administratie€ 300€ 248,19-
meetings€ 150€ 50,00-
bbq€ 150€ 6,00-
SintMaarten€ 100€ 85,65-
nieuwjaarsborrel€ 100€ 270,95-
Walking dinner€ 100
buitenspeeldag€ 150€ 128,05-
expositie€ 150€ 54,00-
AED€ 50,00-
Totaal€ 1.520€ 1.054,82-

We verwachten inkomsten van lidmaatschappen: 143 leden à 10€ = 1430 €.

Een aantal posten zijn hoger dan de kosten in het voorafgaande jaar. De verklaring daarvoor is dat de gemeente subsidie heeft verleend voor een activiteit, maar die subsidie is slechts éénmalig.

Recent is een verzoek tot betaling contributie uitgegaan door de secretaris/penningmeester. Omdat we niet van alle leden de e-mailadressen hebben, moet er nog een inspanning gedaan worden om alle leden te benaderen en het totaalbedrag van 1430 € aan abonnementsgelden te innen.

De kosten voor de website en administratie (lees: kosten bank) zijn recent fors gestegen. De website wordt regelmatig benaderd dus lijkt wel een doel te vervullen. Bestuur zal de website updaten en regelmatig actualiseren.

Voorstel is om via ‘t Groentje bericht op te nemen over de activiteiten van de wijkvereniging. Tevens wordt het voorstel aangenomen om nieuwe inwoners van de wijk actief vanuit bestuur te benaderen.

De vergadering stemt in met de begroting, zoals voorgesteld door bestuur.

Verslag kascommissie

De Kascontrole commissie bestaande uit Magreeth Menkveld en Jaap van der Meer rapporteren over hun bevindingen. Zij hebben de boeken getoetst en in orde bevonden.

De ledenvergadering stemt in met het gevoerde bestuur. Het bestuur wordt door de ledenvergadering décharge verleend voor het gevoerde beleid van 2023.

  1. Vaststellen contributie 2025

De vergadering stemt in met het voorstel van het besuur om de contributie vanaf 1 jan 2025 vast te stellen op € 12,50. Belangrijkste argument is dat de uitgaven structureel wat hoger liggen dan het totaal van de ontvangen constributies. Het streven is om de reserves van de vereniging (2055€ op 1-1-2024 en vermoedelijk 1965 € eind 2024) op dat peil te houden en niet groter te laten worden. Deze reserves zijn nodig voor activiteiten bij het volgende lustrum.

  1. Samenstelling Bestuur

Het bestuur draagt Maarten Mourits voor als nieuw bestuurslid. Ter vergadering stelt Maarten zich voor en vertelt hij wat meer over zijn achtergrond. De vergadering stemt onder applaus in met zijn benoeming.

Zoals eerder aangekondigd treedt Martijn van Dam af als voorzitter. Hij heeft geruime tijd de rol van voorzitter op zich genomen en daarbij vele nieuwe initiatieven genomen, waarvoor we hem zeer dankbaar zijn.

Stan Gielen wordt voorgesteld als nieuwe voorzitter. De vergadering stemt unaniem in met zijn benoeming.

5. Wat de bibliotheek kan betekenen voor Bunnik

    Rianne van Melik werkt als vrijwilliger bij de bibliotheek in Bunnik. Haar beroep is Sociaal geograaf waarbij zij onderzoek doet naar ontmoetingsplekken in de stad/wijk; plaatsen die een belangrijke ontmoetingsplaats zijn. Zij geeft een uiteenzetting over de activiteiten van de bibliotheek in Bunnik. De bibliotheek is meer dan een plaats waar boeken worden uitgeleend; de bibliotheek beoogt een ontmoetingsplaats te zijn voor mensen uit diverse geledingen van de samenleving en biedt ook diensten aan zoals advies bij invullen belastingformulier en financieel advies.

    6. Rondvraag

      De voorzitter sluit de vergadering om 21.55 uur

      Gelegenheid tot napraten